Naturella – Mercedes Sprinter 412

Naturella
Oklejanie samochodów dostawczych Mercedes Sprinter 412

W roku 2004, zostaliśmy wybrani przez firmę Procter & Gamble do wykonania projektu związanego z kampanią nowego produktu dla kobiet.

Naturella posiada dość charakterystyczne logo, wpisane w wyłaniający się kwiat rumianku. Produkty te jak wiemy oparte są na naturalnych środkach i cała kampania miała za zadanie pokazać i przybliżyć ich związek z naturą oraz samym rumiankiem o właściwościach leczniczych. Reklama telewizyjna Naturelli ukazuje kobiety w białych strojach i płatki rumianku z lekka rozdmuchiwane nad czystą wodą. Uzmysławia to w przekonaniu o dużym związku produktu z naturą. Dodatkowo sam dobór kroju pisma w logotypie i estetycznie wykorzystany kwiat rumianku, zapewne wywołują pozytywne reakcje u kobiet.
To właśnie samo logo brandu miało być przedstawione na samochodach dystrybutora firmy Procter & Gamble.

PROJEKT GRAFICZNY

Zadaniem podstawowym w projekcie oklejania samochodów, było wykonanie projektu. Według założeń firmy Procter&Gamble, logo produktu Naturella powinno być maksymalnych rozmiarów z jednoczesnym zachowaniem proporcji, wynikających z wielkości samochodu i zachowaniu odpowiedniej czytelności. Samochód Mercedes Sprinter Maxt ma znaczną powierzchnię do ekspozycji. W sumie 2,5m wysokości przy 6,5m długości – daje nam po odjęciu nachylonej kabiny z przodu i okna, powierzchnię prawie 13m kw. (dla 1 boku samochodu). Uwględniając prowadnicę do otwierania drzwi bocznych z prawej strony – zamieściliśmy logotyp tak, by wykorzystać jak największą powierzchnię, wyeliminowując ewentualne wcięcia brandu. Z lewej strony samochodu, logotyp został umieszczony na tylnej części, nad kołem, zapewniając pełne zachowanie proporcji dużego logo wraz z sinusoidalnym napisem informacyjnym „z rumiankiem”.
Projekt zawierał również opcję oklejenia części samochodów z dachem. Jest to dość specyficzny element, z reguły rzadko uwględniany przy projektach oklejania samochodów m.in. z racji skomplikowania podczas klejenia. Przy niektórych samochodach, klejenie dachu byłoby nie zalecane, z powodu znacznych głębokości przetłoczeń. Mercedes, na szczęście ma minimalne tłoczenia, co usprawniło proces oklejania.

Dysponując wzorem i podstawowymi wymiarami, grafik dokonał szczegółowych pomiarów samochodu, które uwzględniały już wszystkie krągłości. Dzięki temu projekt do druku został zoptymalizowany do minimalnego zużycia materiałów oraz czytelnego opisu poszczególnych brytów (elementów) folii. Ciekawą charakterystyką projektu jest fakt, iż bryty zostały przygotowane dla szerokości rolki folii 1,37m. Takie ustawienie zmniejszyło ilość łączeń wydruków na karoserji.
W końcowym efekcie, potwierdziła się podstawowa reguła firmy, mówiąca że bez dobrego projektu – nie ma dobrej reklamy, która tutaj miała duże odniesienie do samego przygotowania.

Sam przygotowany projekt, stanowił bazę dla ekip oklejających.

nat-proj
nat-proj3_b
wizualizacja

WIZUALIZACJA

Przed przystąpieniem do realizacji projektu wykonaliśmy wizualizację graficzną oklejanego samochodu. Niektóre uwarunkowania techniczne wynikające z budowy logo i samego samochodu marki Mercedes Sprinter 412D maxt, stanowiły o miejscu naniesienia brandu w odpowiedniej wielkości. Samo auto miało zostać jasno zielone, dokładnie takie jak opakowanie produktu. Prawa strona samochodu ze względu na boczne drzwi umożliwiała rozmieszczenie logo na środku, zaś lewa nieco bardziej na tylnej części nad zakolem. Takie ustyułowanie umożliwiło nadanie odpowiednio dużych proporcji logo na Sprinterze. Wersja projektu samochodów z oklejonym dachem, miała dodatkowo hasło reklamowe produktu, które widniało również na tylnych drzwiczkach.
Samo przygotowanie wizualizacji było jedynie odwzorowaniem rzutów z płaskiego rysunku technicznego. Oczywiście taka procedura, praktycznie w 95% odpowiada rzeczywistemu wykonaniu pracy. Dowodem na to jest galeria zdjęć, jaką wykonaliśmy do celów archiwizacji w bazie poszczególnych samochodów. Zdjęcia te praktycznie nie odbiegają od wykonanej komputerowo wizualizacji. Dzięki niej mogliśmy zapewnić firmie Procter&Gable, wcześniejszą akceptację projektu i zachowanie autentyczności wizerunku w stosunku do oklejenia samochodu. Tego typu projekty są głównym atutem Media Plastyk. Jako specjalistyczna firma, zawsze staramy się indywidualnie podchodzić do każdego projektu. Ogółem nie ma dla nas produktu, którego nie bylibyśmy w stanie dokładnie odzwierciedlić do rzeczywistości.
Dział graficzny Media Plastyk, wykonuje projekty bazujące na fotografiach i modelach samochodów 3D.

LOGISTYKA I KOORDYNACJA

Po akcepracji projektu i wykonaniu prototypowego oklejenia, przeszliśmy do organizacji całej pracy – polegającej na przygotowaniu i oklejeniu 60 sztuk samochodów Mercedes Sprinter 412 Maxt. Dużym wyzwaniem było usunięcie poprzednich oklein z reklamą proszku do prania Vizir, która widniała na samochodach. Z tego względu pracę podzieliliśmy na dwa etapy: przygotowanie aut i oklejanie. Do tego celu zostały wygenerowane 2 ekipy, pierwsza rozklejała i czyściła samochody, po czym sukcesywnie druga ekipa wykonywała oklejanie. Podsumowując, stwierdziliśmy że oklejanie jest dużo, dużo prostsze 🙂 – zarówno pod względem psychiki jak i zdrowia fizycznego. Niestety czyszczenie kleju wymagało, często mocnych środków chemicznych na bazie rozpuszczalników.
Dwie ekipy pracowały równocześnie w różnych miastach Polski. Ilości samochodów w poszczególnych miastach ukazuje zielona mapa.

Koordynacja prac była zależna od takich czynników jak: dostępność samochodów pracujących codziennie, aranżowanych warunków na bazach oraz odmienności stanu technicznego samochodów. Dla niektórych aut, musieliśmy zastosować specyficzne odświeżanie blacharki, polegające usunięciu ewentualnych ognisk korozji i zabezpieczeniu miejsc wrażliwych poprzez impregnację farbą.
Pomimo takich niedogodności nasze ekipy spisywały się sprawnie, potrafiąc dopasować się do nietypowych warunków. Czasem jedynie same bazy wstrzymywały nas przed wykonywaniem prac. Cały projekt został zrealizowany solidnie, a same ekipy wzbudzały często podziw z dużego poświęcenia i specjalizacji technicznej oklejania. Średnio rozklejaliśmy 2 samochody i oklejaliśmy 1 do 2szt. dziennie.

Zakładając bardzo sztywny grafik prac, uwzględniający potwierdzone wcześniej miasta, niestety musiał ewoluować w trakcie. Korekty planu uwzględniały pracę dystrybutora firmy Procter&Gamble, często powiązane z promocjom produktów. Czasem również, poszczególne samochody, nie były dostępne z powodu przeglądów czy napraw.

mapa_pg

Podczas pracy, stosowaliśmy technikę oklejania na sucho. Sporadycznie, niektóre elementy kleiliśmy z użyciem wody (przeważnie tzw. kolanka, ew. maska i czoło samochodu). Czasem dziwił nas już fakt niedowierzania i pochwał z racji metody oklejania.
Klejenie na sucho, zapewnia sprawną i szybką aplikację folii, bez potrzeby długiego wygrzewania gorącym powietrzem, w celu osuszenia wilgotnej powierzchnii pod folią. Zalaminowany wydruk, daje możliwość równomiernego klejenia, bez niepożądanych bąbli powietrznych. Oczywiście podsumowując samą technikę, powinniśmy wspomnieć także o użyciu odpowiednich folii wylewanych, stosowanych na głębokie przetłoczenia. Folia ta wymaga pewnych specjalistycznych umiejętności, zwłaszcza jeśli chodzi o profilowanie pod wpływem gorącego powietrza. Media Plastyk gwarantuje jakość takiej aplikacji, potwierdzoną profesjonalnym przygotowaniem personelu i specyficznym materiałom m.in. firm Avery Dennison czy Oracal. Ta druga marka folii okazała się lepsza w przypadku starszych karoserji samochodów (mocniejszy klej). Ogólnie w całym projekcie, oceniamy na znaczny plus folię firmy Oracal.

Naturella - galeria prac

Recommended Posts