APLIKACJE CAŁOŚCIOWE – FOLIOWANIE SAMOCHODÓW

Home/Usługi/Oklejanie samochodów/Aplikacje całościowe
1

2.POWIERZCHNIE DO OKLEJANIA
Metalowe części karoserii, są standardem dla aplikacji folii – wyjątki to ew. gradowane, karbowane struktury. Znajdują się one przy zakończeniu progów, producenci zabezpieczają w ten sposób perforację blachy. Struktura tzw. „baranka” jest gorsza do oklejania, te miejsca powinny być bardzo dobrze doczyszczone. Czasem rezygunje się z oklejenia do krawędzi łączenia blachy, przycinając folię przed fakturą karbowaną.
Samo czyszczenie samochodu jest nieodzowne, i tutaj nie wystarczy zwykła myjnia bez woskowania. Wszelkiego typu politury nadające połysk powłoce lakieru winny być dokładnie usunięte za pośrednictwem specjalistycznych cleanerów. Wybrani producenci folii, mają w swoich ofertach zestawy akcesoriów i chemii do tego typu zabiegów. Wszystkie elementy do aplikacji muszą być dokładnie odtłuszczone.

Owijanie samochodu folią.

Całkowicie zafoliowanemu autu, nadajemy zupełnie odmienny wizerunek. W takich aplikacjach, nie istotny jest kolor lakieru, gdyż ten ulega zmianie na dowolny, za pośrednictwem folii. Owijać możemy foliami bezbarwnymi do zabezpieczania lakieru, wielobarwnymi foliami do zmiany koloru, a skończywszy na foliach dowolnie zadrukowywanych atramentami ploterowymi.

1.PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU DO OKLEJANIA
Każda marka i model samochodu charakteryzują się własnymi rozwiązaniami mocowań listew ochronnych, uszczelek, klamek, atrap, griili, świateł oraz symboli oznakowań wersji. Wszystkie wystające podzespoły, jak również wszelkie plastiki i gumy wykończeniowe powinny zostać poddane skrupulatnej ocenie przed oklejaniem. Oczywiście, nie wszystko opłaca się demontować, tylko po to by usprawnić aplikację folii. Jest to jednak bardzo ważny czynnik stanowiący o trudności i precyzujący jakość samego oklejenia samochodu. Profesjonalni aplikatorzy dysponują szerokim spektrum instrukcji demontażu takich elementów. W niektórych przypadkach, wymagana jest ingerencja autoryzowanego serwisu. Takie podejście zapewnia optymalne przygotowanie karoserii przez aplikatorów folii. Oklejenie całościowe powinno przecież stanowić o kompleksowej jakości owinięcia folii dokładnie wg. wszystkich kształtów samochodu. Kubatura zafoliowanego samochódu wyróżnia się tylko indywidualnym wizerunkiem, miejsca oryginalnej powłoki lakieru są widoczne jedynie w środkowych warstwach auta – np. po otwarciu drzwi.

Podsumowując – pamiętajmy, przed aplikacją całościową ważne jest zrzucenie tzw. biżuterii i kompletny lifting lakieru.

Kolejny etap to przygotowanie powłoki dla zapewnienia odpowiedniej adhezji powierzchniowej. Rodzaje folii wylewanych do owijania samochodów, charakteryzuje się kilkoma podstawowymi parametrami stosowania. I tu dla przykładu, możemy podkreślić iż niektórzy producenci zalecją stosowanie specjalnych płynów do zmniejszenia adhezji powierzchniowej folii przy oklejaniu. Dzięki temu unikniemy fałd lub bąbli powietrznych. Innowacyjnym rozwiązaniem dla aplikatorów z podstawowymi umiejętnościami mogą być folie typu EasyApply, RapidAir lub tzw. BubbleFree. Powłoka z klejem takich folii poddana jest gradowaniu podczas produkcji. Mikro szczeliny zapewniają swobode wydostanie się powietrza podczas aplikowania folii. Oczywiście co producent to lepsza folia i inne parametry 🙂 Zwróćmy jednak uwagę nie tylko na cenę, jakość i użyteczność w pracy jest często ważniejszym aspektem. Znane przodujące marki folii, można policzyć na palcach jednej ręki. Prekursorem w zakresie jakości były długo folie typu Scotchcal, Controltac firmy 3M. Obecnie wielu specjalistów wybiera także markę Avery Dennison, Oracal lub MACtac. To samo dotyczy cen folii, ze średniej klasy w zupełności wystarczającej do oklejania samochodów osobowych możemy wyznaczyć markę Oracal. Powłoka folii jest bardzo równomierna, folia posiada dobry klej – ale wykonanie aplikacji bez przygotowania powierzchnii zmniejszającej adhezję, jest trudne. Innowacyjne folie np. typu Avery Graphics 1005 3D – umożliwiają klejenie bez specjalnych płynów. Przy równomiernym nakładaniu nie ma możliwości by wyszły nam bąble powietrza.

Szeroki wachlarz kolorystyczny posiadają folie barwione produkcyjnie. Dzięki nim wykonujemy zmiany koloru nadwozia samochodu. Materiały te w przeciwieństwie do zadrukowywanych, nie wymagają laminacji. Nowatorskimi rozwiązaniami są kolorowe folie ze specjalną nabłyszczoną powłoką, która dodatkowo zabezpiecza strukturę przed lekkim zarysowaniem. Wizualnie trudno jest odróżnić taką folie od lakieru. Stając przed wyborem: Lakierować czy oklejać?, coraz częściej wybieramy to drugie. Zwłaszcza, że wśród kolorów znajdziemy takie rodzynki jak folie zmieniającą barwę typu kameleon, w różnych odcieniach. Od złotych wpadających w miedziane kolarze, po niebieskości przechodzące w turkus, a także burgundy wyłaniąjące po naświetleniu czerwień itp. Technologiczne możliwości produkcji, wkroczyły w nowy etap – folia staje się niezastąpionym nośnikiem dla mobilnej reklamy, oraz daje nieosiągalne dotąd efekty wizualne.
Do grona nowości, zalicza się również wylewana folia odblaskowa. Wydruki na niej sprawiają iż po wyklejeniu, folia odblaskuje się poprzez warstwę nadrukowanego atramentu. Upraszczając, możemy wykonać okleinę drukowaną na odblaskowej folii i okleić nią cały samochód, tak by świecił z daleka w ciemności.

Przy owijaniu samochodu uwzględniamy podstawowe procesy technologiczne, do których zaliczane jest także odpowiednie miejsce dla wykonywania takich aplikacji. Najważniejsza jest czystość, brak kurzu lub ew. zapylenia, przeciągów, bardzo dobre oświetlenie, odpowiednia wilgotność i temperatura. Tak samo jak przy wydrukach wielkoformatowych, tak i oklejanie odbywa się w temperaturze ok. 20-23 stopni Celcjusza, ze średnim poziomem wilgotności. Za suche powietrze, może spowodować utrudnienia przy nanoszeniu folii, podwyższona wilgotność teoretycznie uwydajnia pracę, lecz skutki przyczepności kleju mogą być niezadowalające. Tak więc wszystko w odpowiednich normach.
Wyposażenie pracowni oklejarskiej to zestawy narzędzi do demontażu, niezbędna jest także myjka ciśnieniowa, którą usuwamy kurz lub zabrudzenia powstałe w trakcie przebytej drogi z profesjonalnej myjni.
W podręcznym ekwipunku oklejacza znajdują się rakle do równomiernego nanoszenia folii, kilka standardowych nożyków, w tym skalpel, nożyczki, urządzenie do podgrzewania np. opalarka, palnik z gazem. Przygotowanie takiego zaplecza, warunkuje profesjonalne wykonanie aplikacji. Bryty folii ustawiane są symetrycznie do karoserii samochodu, pamiętajmy by dodać marginesy na tzw. spad. Ułatwią one naciąganie folii przy owijaniu. Dla samochodów osobowych z reguły ustawiamy bryty poziome, eliminując ew. łączenia folii. Najlepiej jest kleić cały bok samochodu z jednego elementu. Wiadomym jest jednak, że jesteśmy ograniczeni ewentualnie szerokością rolki materiału. Standardowe wielkości to 1m – 1,2m – 1,3m oraz 1,5m. Za jakość folii samoprzylepnych odpowiadają ich producenci jak i bezpośredni dystrybutorzy. Podczas oklejania stosujemy podstawowe zasady fizyczne, związane z rozciągliwą strukturą polimerów. Pod wpływem wysokiej temperatury, ok..100 stopni Celcjusza, folia układa się do dowolnego kształtu. Kleje pozycjonowalne umożliwiają odklejanie i ponowne nakładanie folii, co zapewnia stopniowe owijanie pojazdu. Unikamy w ten sposób załamań, bąbli – folia dopasowuje się termicznie pod wpływem ciepła i mechanicznie z pomocą rakli (szpatułek) do równomiernego jej rozprasowywania. Przy aplikacji występują kolejne czynniki, związane z pracą materiału foliowego. Zbyt długie nagrzewanie i rozkurczanie folii, może osłabić jej układanie. Rozsądnie jest ułożyć materiał na możliwie najbardziej płaskich powierzchniach i następnie wygładzać krzywizny, obłości. Magazynowanie i rok produkcji folii ma także wpływ na zachowanie ciągłych parametrów. Folie wylewane, posiadają 8-10 letnią gwarancję po naklejeniu. Producenci stworzyli pewne ramy, na podstawie badań i mogą potwierdzić jakość materiałów pod warunkiem odpowiedniego ich stosowania. Może to być np. odpowiednie wygrzanie folii po nałożeniu, stosowanie zalecanych laminatów ochronnych, czy też kontrola procesów zadruku. W sporadycznych przypadkach na jakość okleiny, może mieć wpływ sam lakier na karoserii. Na zużytym i np..lekko zmatowionym folia nie będzie się dobrze trzymać. To samo dotyczy bardzo świeżych powłok lakierniczych, które podlegają procesom tzw. odparowywania. Wydzielające się z nich gazy wpływają negatywnie na przyczepność kleju z folii.
Jednak po skutecznej aplikacji z zachowaniem wyżej wymienionych norm, sprawdzamy krawędzie, które de facto są najważniejsze. Miejsca wyznaczające koniec folii, na każdym elemencie muszą być precyzyjnie dociśnięte. Zapobiegnie to ewentualnym podwinięciom i szybszemu zużyciu naniesionej folii. Krawędzie te powstają przeważnie, po docinaniu względem oklejanych elementów. Nigdy nie tniemy po lakierze, sporadycznie wykorzystywany jest nożyk do precyzyjnego przycinania na głębokość folii. Przycięcie obok uszczelek, wlewu paliwa, błotnikach, drzwiach – praktycznie zawsze odbywa się w środkowej części pomiędzy dwoma elementami, lub pod kątem na krawędzi zakończenia elementu. Specjalizacja oklejania samochodów jako indywidualna profesja, wymaga doświadczenia. W tym celu dystrybutorzy w ramach propagowania danej marki folii oferują szkolenia. Odrębnie fachowej wiedzy można nabyć na indywidualnych płatnych szkoleniach, jakie organizują niektóre firmy z branży. Tak zdobyta wiedza, zapewnia umiejętne podejście do specjalistycznego tematu wrapping-u. Owijajmy więc zgodnie z zasadami, a wolny czas zainwestujmy w szkolenia. Zaprocentuje to, tak samo jak stosowanie się do złotej zasady wrapping-u: dokładność plus wysoka jakość materiałów i poniesione koszty zwrócą się podwójnie.

Na koniec przedstawiamy krótkie sugestie managerów związanych z dwoma markami folii. W przyszłości ciekawym pomysłem mógłby być test folii do owijania, wykonany we współpracy z najlepszymi aplikatorami oraz przedstawicieli producentów poszczególnych brandów.