APLIKACJE SAMOCHODOWE – STANDARD

STRABAG

Oklejanie neutralne – wybór miejsc aplikacji na samochodach.

Projekt graficzny aplikacji jest podstawową wytyczną dla przygotowania folii do oklejania samochodu. Zaczynając od najprostrzych wersji informacyjnych, wykonywanych z folii kolorowych w postaci danych teleadresowych, logotypów i emblematów po wielobarwne wydruki ploterowe przedstawiające dowolne zdjęcia zarówno indywidualnego tła, wyeksponowanych produktów jak również naturalnych obrazów – każda aplikacja poprzedzona jest wykonaniem projektu oklejenia. Podczas przygotowywania projektu staraliśmy się podchodzić dość elementarnie do tej kwestii w dosłownym tego słowa znaczeniu. Przygotowywaliśmy projekt na podkładach rysunków technicznych, robiliśmy zdjęcia samochodu do dokładnego pomiaru i weryfikacji kształtu w celu dopasowania grafiki.

Podobną logiką kierujemy się przy wyborze rodzaju aplikacji. Jak w każdej dziedzinie, tak i oklejanie samochodów klasyfikuje pewne standardy. Wynikają one z uwarunkowania technicznego i samych kształtów karoserii samochodu. Technologicznie, materiały do oklejania umożliwiają oklejenie niemalże każdej powierzchnii. Jednocześnie chcieilibyśmy aby aplikacja nie była uciążliwa w eksploatacji i nie wpłynęła znacząco na poniesione koszta dla jej przygotowania. Dlatego warto jest zastanowić się, które elementy lub miejsca są najlepsze do oklejenia. Skupiamy się tu na pewnych standardach, logice ekonomicznej i ergonomii użytkowania samochodu z aplikacją reklamową. Zaczynając od oznaczenia logotypem firmowym, adresem, telefonami – z reguły umiejscowianymi na drzwiach przednich, z tyłu na klapie bagażnika, logo na masce przedniej; możemy wyróżnić każdy rodzaj floty samochodów firmowych. Taka tendencja zarysowała się w oznakowaniu samochodów kadry handlowej jak i managerskiej. Ta druga oczywiście stara się używać subtelnej formy wyróżnienia, z uwagi na charakter pracy. Wystarczy wtedy sam logotyp firmowy z adresem internetowym. Przedstawiciele handlowi, czasem sami twórcy marketingu firmy, mają za zadanie kształtować dokładniejszy obraz firmy, przez co ich samochody często zawierają większą zawartość graficzną. Bardzo często, stosuje się wtedy przeniesienie rzeczywistych produktów, haseł i layoutów z szaty graficznej firmy. Chcąc wypromować jeden element, np. logotyp – możemy spróbować optymalnie powiekszyć go do wymiarów samochodu i nawet czasem kosztem ew. uszczerbków w postaci przecięć technologicznych, sprawimy iż sam przekaz informacyjny może być bardziej skuteczny. Takie powiększone rozmiary poprawiają czytelność z większej odległości i podnoszą  efektowność zwracania uwagi na oklejony samochód. Same dane teleadresowe z logo firmowym, w mniejszym stopniu ale również podnoszą wiarygodność. Jest to codzienny sposób przekazywania dużej liczbie użytkowników dróg i przechodniom, wizytówki swojej firmy. Czym większa powierzchnia, tym większa możliwość zauważenia. Skupmy się jednak na elementach. Czasem wystarczy charakterystycznie okleić jeden, dwa elementy samochodu – co już sprawi znaczący wpływ na zwrócenie uwagi. Myślimy także o kosztach i eksploatacji samochodu, dlatego często kierując się logiką wybieramy miejsca w mniejszym stopniu narażone na ew. otarcia i kolizje komunikacyjne. Z reguły lepiej jest zrezygnować wtedy z oklejania zderzaków, czasem błotników, oraz dolnych partii karoserii samochodu. Te części zwykle ulegają zniszczeniu podczas kolizji. Progi i dolne partie aut,  teoretycznie po oklejeniu mogą służyć jako zabezpieczenie przed ew. odpryskami kamieni i asfaltu, ale sama aplikacja ulega tu szybszej mechanicznej destrukcji.  Na podstawie charakterystyki poszczególnych części samochodu, dochodzimy do pewnych logicznych założeń trwałości reklamy i ponoszonych kosztów jej wykonania. Często liczy się również optymalny czas, potrzebny na wykonanie oklejenia przez aplikatorów. Już przy kilkunastu samochodach warto przemyśleć różne wersje oklejenia i przyjąć tę najbardziej odpowiadającą zarówno naszemu budżetowi jak i warunkom użytkowania. Rozkrój samochodu na elementy, określa pewne schematy – pomocne przy wyborze wersji i rodzaju projektu mobilnej aplikacji.
Rysunki techniczne ukazują kilka podstawowych wersji oklejania, z odniesieniem do elementów samochodu. (tu rysunki z opcjami oklejania)

Ważne jest by pamiętać również o kształtcie karoserii. Wiadomym jest iż staramy się wybierać centralne i płaskie miejsca, omijając oklejanie przetłoczeń, jeśli jest taka możliwość. Uprości to pracę aplikatorom, przez co zmniejszą się koszta samego oklejania. Nie jest to oczywiście normą, jeśli kleimy grafikę drukowaną – przeważnie zakładana jest ona na cały element np. drzwi, błotnik, maska. Folia przycinana jest przy krawędziach każdego podzespołu karoserii. Bardzo ważna jest ekspertyza przetłoczeń, listew, klamek, osłon i wszystkich innych części samochodu, które mogą mieć techniczny i wizualny wpływ na oklejane auto. Profesjonalni aplikatorzy mają szeroki zasób wiedzy na temat demontażu takich elementów i mogą doradzić co dla danego projektu jest lepsze. Czasem wystarczy niewielka modyfikacja graficzna projektu, żeby aplikacja  nie była trudna w wykonaniu. Liczy się efekt wizualny, ale i czas oklejania. Kolejną istotną wskazówką jest kolor samochodów. Floty przedsiębiorstw są przeważnie jednolitej barwy. Duże koroporacje mogą nawet zamówić serię samochodów uwzględniającą indywidualny kolor nadwozia. Taka opcja pozwala na dostosowanie barw firmy, również z myślą o uproszczeniu reklamy wykonanych z folii samoprzylepnych. Na wybrany kolor, stanowiący tło firmowych barw nanosimy logotyp, dane teleadresowe i zyskujemy odmienny wizerunek floty. Za przykład mogą posłużyć tu firmy kurierskie, koroporacje taksówkowe. Dla nich bardzo ważna jest uniwersalność i eksploatacja samochodu z reklamą. Bierze się także pod uwagę 2-3 letnią rotację samochodów. Każdorazowa aplikacja jest ingerencją na oklejany samochód. Zawsze należy zdawać sobie sprawę, że oklejanie wiąże się z demontażem niektórych części samochodu, a samo naniesienie folii niesie ze sobą pewne konsekwencje. Czasem mogą one stanowić rolę ochronną lakieru samochodu, a czasem pewne uszczerbki jakościowe karoserii. Dlatego należy przyjąć pewien kompromis. Wiadomo, jeśli samochód oklejony jest naklejkami wycinanymi po obrysie z folii, to po kilkumiesięcznym użytkowaniu, w miejscu aplikacji powłoka lakieru pozostaje nie naruszona.  Może to być jednak kłopotliwe, kiedy przychodzi czas sprzedaży takiego samochodu. Owszem, wszystko zależy również od jakości lakieru i eksploatacji auta. W niektórych przypadkach, musimy udać się do specjalistycznego zakładu lakierniczego w celu kompleksowego wypolerowania karoserii tak by uzyskać jednolitą strukturę lakieru. Są to sporadyczne przypadki i raczej mają odniesienie do długoterminowej eksploatacji samochodu.

W większości, nawet po naklejkach wycinanych udaje się wypolerować lakier tak by nie było widać śladów po istniejących naklejkach wycinanych. Aplikacje całościowe eliminując ten problem, lecz pamiętajmy że usuwanie folii powinno odbyć się w firmie, która zajmuje się profesją oklejania i ma doświadczenie w deaplikacji folii. Jeśli samochód był po naprawie lakierniczej, również jest to bardzo istotna informacja dla aplikatorów folii samoprzylepnych. W miejscach ponownego lakierowania istnieje podwyższone ryzyko odejścia folii z warstwą lakieru, podczas odklejania folii.
Szereg takich czynników bierzemy pod uwagę, kiedy decydujemy się na oklejenie samochodu. Przejdźmy dalej do typowych trendów oklejania. Wiadomym jest iż w większości przypadków, wynikają one z budowy karoserii, ale np. małe samochody dostawcze typu Peugeot Partner, Opel Combo itp. oklejane są głównie na cześci bagażowej z racji na największą powierzchnię wizualną w tych miejscach. Dostawcze auta takie jak Mercedes Sprinter, Renault Master, Citroen Jumper etc. oklejane są w większości przypadków po całości. Drzwi szoferki praktycznie zawsze służą do eksponowania adresu firmy. Często tylna część, pomijając względy bezpieczeństwa i same przepisy o ruchu drogowym – stanowią integralne elementy dla zamieszczania informacji kontaktowych. Tak więc wszystko wynika z powierzchni jaką oferuje nam kubatura danego modelu samochodu. Im mniejszy obszar tym mniej możliwości ekspozycji reklamy. Ważna jest również tendencja integracji grafiki z kształtem nadwozia. I tu istotną sprawą jest zarys kształtu karoserii i symetryczne rozmieszczenie projektu względem linii nadwozia. Techniki budowy projektów mogą być zaczerpnięte po części ze schematów graficznych tuningu zewnętrznego aut. Klasyfikują je dynamiczne rysy, symetria pozioma i grafika zaimplementowana do kształtów karoserii.  Projektancji grafiki, dopasowują formę wizualną aplikacji do danego modelu samochodu. Sprawia to iż każdorazowy projekt może stanowić o nowej tożsamości wybranego pojazdu. Istotną regułą są także wielkości obiektów, bardzo często te większe stanowią o dużo lepszej czytelności reklamy. Tak więc wszelkiego typu powiększenia produktów, postaci,  i innych eksponowanych w reklamie obiektów poprawiają jej czytelność. Widzimy praktycznie te same zasady co stosowane w typografii layoutowej reklamy, z jednoczesnym uwzględnieniem kształtu samochodu.

Materiały do oklejania samochodów.

Folie samochodowe dzielą się na dwie podstawowe grupy: do oklejania płaskich powierzchnii i obłych z uwzględnieniem przetłoczeń. Oba rodzaje powinny należeć do serii długoterminowych folii o związkach polimerowych. Struktura takich folii jest odporna na działanie czynników zewnętrznych takich jak niskie i wysokie temperatury, promienie słoneczne, woda. Nie ulegają one efektom kurczenia, a sam klei zapewnia bardzo dobrą przyczepność. Polimerowe folie kalandrowane (na płaskie powierzchnie), są często wykorzystywane do wykonania napisów, logotypów. Folie polimerowe wylewane stanowią natomiast grupę materiałów nanoszonych na elementy przestrzenne samochodu – błotniki, zderzaki, drzwi. Służą one do całościowych aplikacji tzw. owijania samochodu (z ang. wrapping car).  Do tych serii wyznaczone są również odpowiednie laminaty.

Nigdy nie należy używać folii monomerycznych do oklejania samochodów, przez to że nie są one tak odporne na działanie czynników zewnętrznych – mogą ulec szybkiemu odkształceniu, słabszy klei może spowodować szybsze ubytki w takiej aplikacji.